وقتی که ما کتاب مقدس را مطالعه می کنیم می بینیم که موضوع برگزیدگی یکی از موضوع های مهم در کتاب مقدس است .
اگر به عهد عتیق نگاهی بیندازیم می بینیم که خدا از همان ابتدا اشخاصی را برمی گزید و ماموریتی به انها واگذار می کرد . خدا قومی را انتخاب و برگزید تا نقشه – خواست و اراده خودش را به جهان معرفی کند !!
سوالی که بوجود می اید این است که چرا خدا قوم اسرائیل را برگزید ؟!
در مورد قوم اسرائیل، در تثنیه فصل 7 آیه های 7-9 کلام خدا به ما می گوید، «شما كوچكترين قوم روی زمين بوديد، پس او شما را بسبب اينكه قومی بزرگتر از ساير قومها بوديد برنگزيد و محبت نكرد، بلكه به اين دليل كه شما را دوست داشت و میخواست عهد خود را كه با پدرانتان بسته بود بجا آورد. بهمين دليل است كه او شما را با چنين قدرت و معجزات عجيب و بزرگی از بردگی در مصر رهانيد.
خدا قوم اسرائیل را انتخاب کرد تا از آن قوم، عیسی مسیح بدنیا بیاید – یعنی نجات دهنده از گناه و مرگ (یوحنا فصل 3 آیه 16). بعد از اینکه آدم و حوا در گناه افتادند (پیدایش فصل 3)، خدا وعده آمدن مسیح را داد. سپس خدا تایید کرد که مسیح از نسل ابراهیم، اسحاق، و یعقوب بدنیا می آید (پیدایش فصل 12 آیه های 1-3). عیسی مسیح دلیل اصلی خدا برای برگزیدن اسرائیل به عنوان قوم خود بود. خدا احتیاج نداشت که قوم خاصی داشته باشد، اما او این روش را انتخاب کرد. عیسی باید از یک قومی به این جهان می آمد، و خدا قوم اسرائیل را برای اینکار انتخاب کرد.
بهر حال، دلیل خدا برای انتخاب قوم اسرائیل تنها برای آمدن مسیح نبود. اشتیاق خدا برای قوم اسرائیل این بود که آنها بروند و به دیگران هم درمورد او بگویند. قوم اسرائیل قرار بود ملتی از کاهنان، انبیا، و بشارت دهندگان برای همه دنیا باشند. هدف خدا این بود که قوم اسرائیل قوم مجزایی باشد، ملتی که دیگران را به طرف خدا و مسیح که ناجی و نجات دهنده وعده داده شده بود هدایت کنند.
مزامیر باب ۳۳ آیه ۱۲
خوشا به حال ملّتی که خداوند، خدای ایشان است و خوشا به حال مردمی که خداوند آنها را برگزیده است
ارمیا باب ۱ آیه ۴ تا ۵
خداوند به من گفت: ۵ «قبل از آنکه به تو هستی بخشم، تو را برگزیدم، و قبل از آنکه به دنیا بیایی، تو را انتخاب کردم تا پیام آوری برای تمام ملّتها باشی
مبحث برگزیدگی و نجات مبحثی است که سالها در کلیسا مطرح بوده است. بسیاری هستند که می گویند خدا از قبل کسانی را که باید نجات یابند انتخاب کرده و هیچ کس جز آنها نجات نخواهد یافت
طبق این دیدگاه، چه شخص نجات یابد و چه نیابد، هیچ ربطی به شخص دیگری که به آنها کلام را برساند، ندارد. بلکه شخص منتخب ملزم به ایمان آوردن است. او می تواند ذاتاً ایمان بیاورد. چرا که خداوند در تقدیرش این را قرار داده و انتخابش کرده است. اگر خدا نجات را در تقدیر او قرار ندهد و او را انتخاب نکند (بدین معنا که او انتخاب شود و دیگری انتخاب نشود) آن شخص نجات نخواهد یافت
بنابراین کاملاً دست خداست که چه کسی برگزیده و انتخاب شود و در نهایت منجر به نجات ان شخص شود .
نکته مهم در ایجا این هست که 2 دیدگاه الاهیاتی در مورد موضوع برگزیدگی مطرح هست 1 . دیدگاه کالونها و 2. دیدگاه ارمینیست : به طور خلاصه کارونها بر این باور هستید که خدا انسانها را از قبل برگزیده و انتخاب کرده و دیدگاه ارمینیست می گوید که خود شخص باعث میشود ایمان بیاورد و در نتیجه نجات می یابد .
ما با مطالعه کتاب مقدس باید ببینیم که واقعا خدا انسانها را از قبل انتخاب کرده و انها را برگزیده ؟ و یا از طرف دیگر باید ببینیم که خواست و اراده خدا برای تمام انسانها چی هست ؟
نظر شخصی من این است که این تعلیم هرچه هم که راحت باشد، بسیار غلط و اشتباه است. من معتقدم که این تعلیم، مسئول حداقل بخشی از بی ارادگی مردم در رابطه با بشارت کلام است: مردم خیلی خود را مسئول بشارت انجیل نمی بینند و طبق این دیدگاه، هرکه باید نجات یابد، نجات می یابد. من کاملاً با این تعلیم مخالفم. معتقدم که طبق کتاب مقدس خدا پسرش را برای همه انسان ها داد. که معنی آن اینست که خدا همه را برای نجات یاقتن انتخاب کرده است و این معنی را می دهد که این دیدگاه که خدا بعضی را برای نجات برگزیده و بعضی را نمی تواند صحیح باشد
در حزقیال فصل 3 ایه 18 میخوانیم که : اگر من به شخص بدكاری هشدار بدهم كه محكوم به هلاكت است، و تو اين هشدار را به او نرسانی، او توبه نخواهد كرد و نجات نخواهد يافت. در اين صورت او به سبب گناهش هلاک خواهد شد؛ اما من تو را مسئول هلاكت او خواهم دانست و انتقام خون او را از تو خواهم گرفت. 19ولی اگر به او هشدار دهی، و او باز به گناه خود ادامه دهد و توبه نكند، آنگاه او در گناهان خود خواهد مرد؛ اما تو مسئول نخواهی بود .
من خودم با مطالعه کتاب مقدس بالای 15 ایه به طور مشخص در مورد خواست و اراده خدا و همچنین نقشه او برای جهان را مطالعه کردم !! و قتی که ما اول یوحنا فصل 3 ایه 23 را میخوانیم خیلی ساده با اراده و خواست خدا اشنا میشویم : آنچه خدا از ما انتظار دارد اينست كه به فرزند او عيسی مسيح ايمان داشته باشيم و به يكديگر محبت كنيم. 24هر كه احكام خدا را بجا آورد، با خدا زندگی میكند و خدا نيز با او. اين حقيقت را از آن روح پاک كه خدا به ما عطا فرموده است، دريافت كردهايم.
همچنین اول تیموتائوس فصل 2 ایه 3 : دعا كردن برای ديگران، كاری است كه نجات دهندهٔ ما خدا را خشنود میسازد، 4زيرا او مشتاق است كه همهٔ مردم نجات يابند و به اين حقيقت پی ببرند 5-6كه خدا واحد است، و ميان خدا و مردم، انسانی وجود دارد به نام عيسی مسيح كه جان خود را فدای تمام بشريت كرد,
خدا می خواهد چه کسانی را انتخاب کند و نجات پیدا کنند؟ اراده او در رابطه با نجات چیست؟ چیزی که خواست اوست، چیست؟ همانطور که آیات به ما می گوید، خواست او این است که همه انسان ها نجات یابند. او..
اما سوالی که بوجود می اید این است که چرا خدا عیسی مسیح را برگزید تا او باشد که کفاره گناه جهان را بدوش بکشد ؟ از عهد عتیق تا عهد جدید خود خدا در کلامش این وعده را داد که نجات دهندی را می فرستد که بواسطه ایمان به او نجات را برای ما فراهم کند . این خود خدا بود که خودش را به ما ظاهر کرد . پس هر چقدر که عیسی مسیح را بهتر بشناسیم خدای پدر را خواهم شناخت .
عیسی مسیح به جهت کفاره چند نفر خود را فدا کرد؟ برای همه، نه فقط برای بعضی. عیسی مسیح جریمه همه را پرداخت و این کار را با این هدف انجام داد که همه طعم نجات را بچشند. اگر او چنین کاری کرد، آیا کاملاً بر ضد این گفته نیست که خدا تعدادی از این همه را برگزیده و پسرش را برای آنها داده است؟ و طبیعتاً این یعنی او تعدادی را برنگزید و بقیه را رد کند
او پسرش را داد یعنی بالا ترین هزینه ممکن برای همه. و میخواهد که همه از آن بهره ببرند. او می خواهد همه از قدرت تاریکی آزاد باشند و به ملکوت پر محبت پسر منتقل شوند
انتخاب شده بودن یعنی کسی شما را انتخاب کرده و شما انتخاب او هستید
اراده قطعی خدا اینست که همه انسان ها نجات یابند. و خدا هم به همین منظور هزینه آنرا با فدای جان پسرش، پرداخت کرد. حال اگر خدا می خواهد همه انسان ها نجات یابند، یعنی او همه انسان ها را انتخاب کرده تا نجات یابند. در نتیجه اگر این انتخاب و خواست خدا برای همه است، پس عبارت برگزیده چگونه همه را در رابطه با نجات دخیل می کند؟ به بیان دیگر، وقتی کلام خدا از ما به عنوان برگزیده و انتخاب شده یاد می کند، به هیچ وجه به این معنا نیست که ما نسبت به بقیه ای که انتخاب نشده اند، انتخاب شده ایم. همه برای نجات انتخاب شده اند و حال این انتخاب خدا برای همه مردم است.
(اگر چه مطمئناً همه پیشنهاد او را نمی پذیرند.) در عوض منظور کلام خدا از اینکه ما را برگزیده می خواند، این است که ما برای نجات برگزیده شده ایم. نجات خواست و اراده و انتخاب خدا برای همه است. بنابراین در ارتباط با نجات همه توسط آن برگزیده شده اند. هرچند همه هدیه خدا را قبول نمی کنند و در نتیجه نجات نمی یابند و گمراه می شوند. اما آنها به این خاطر گمراه نمی شوند که خدا آنها را برای نجات انتخاب نکرده. بلکه بخاطر اینکه خودشان انتخاب کردند که خواست خدا را رد کنند. در همین راستا ما نیز بخاطر این نجات نیافتیم که خدا ما را نسبت به بعضی دیگر برگزید. ما نجات یافتیم چرا که انتخاب کردیم که خواست خدا برای زندگی مان و زندگی همه را قبول کنیم. نجات یک مسئله ایمانی است. مسئله انتخاب خدا از توسط مردم است و نه انتخاب مردم توسط خدا. در نظر خدا هیچ مسئله ای وجود ندارد. زیرا او همه را برای نجات برگزیده و برای همین هدف پسرش را داد
تثنیه 4: 29
" ليكن اگر از آنجا يهوه خداى خود را بطلبى، او را خواهى يافت، بشرطى كه او را به تمامى دل و به تمامى جان خود تفحص نمايي. "
اعمال 10: 43
" هر كه به وي ايمان آوَرَد، به اسم او آمرزش گناهان را خواهد يافت.
اول یوحنا 5: 1
" هر كه ايمان دارد كه عيسي، مسيح است، از خدا مولود شده است؛